Vavřinec používá nejčastěji tradiční techniky dřevořezu a dřevorytu, ale občas s chutí sáhne i po tisku z koláže (např. v cyklech Faust či Cesta k svobodě), známé to technice dětí základních škol a zušek. Dřevořezy a dřevoryty, často mnohobarevné, tiskne obvykle v malých nákladech do dvaceti kusů, čímž se grafické listy jedinečností blíží monotypu, kresbě či malbě. U barevného dřevorytu se většinou všechny barvy tisknou z jedné desky, která je postupně odrývána, takže celý proces je neopakovatelný a tiskařský štoček znovu nepoužitelný. Někdy také Vavřinec dřevoryty a dřevořezy ručně koloruje akvarely, které nejsou tak stabilní jako tiskařské barvy (některé mohou časem trochu změnit odstín či vyblednout, což ovšem kráse obrazu nijak neškodí - kolorovaná technika je unikátní právě svou vzdušností, pohyblivostí a proměnlivostí).
Barevné tisky jsou většinou kombinací tří a více barev, nejčastěji pěti až šesti, v extrémních případech dvanácti a více (Betlém). Rytí a vytištění byť malého nákladu pak může být i sportovním výkonem, zasluhujícím když ne živý přenos, tak aspoň cenné uznání publika.
K tisku používá Vavřinec ruční obtahovací lis, ale mnoho grafik bylo tištěno i ručně kosticí.
Barevný dřevoryt a dřevořez jsou krásné techniky, pro svou náročnost bohužel v dnešní době málo používané. Případní zájemci o rady a zkušenosti nechť autora směle kontaktují, rád svou trochou přispěje k zachování tradice i podpoře kreativních inovací.
➡️ Do obchodu